Na een korte lichte winterse opfrisser voor de noordkant zijn we weer terug bij af. Hogedruk bouwt weer op boven Zuidwest Europa. Dat is geografische gezien nou net niet de lokatie die je voor fatsoenlijk winterweer in de Alpen wil zien. Aan de westflank van dit hogedrukgebied stroomt via een omweg van origine subtropische lucht naar de Alpen. Dat is ook duidelijk aan de hoge vorstgrens te zien. Deze ligt in het oosten ergens tussen de 2700 en 3000 meter. In het westelijk Alpengebied ligt de vorstgrens met ongeveer 3000 à 3300 zelfs nog wat hoger. Dit zijn voor begin februari overduidelijk te zachte waarden. Verder is het weerbeeld ronduit zonnig. Uitzondering vormt het noordoostelijk Alpengebied. Ten oosten van de Tauern in de richting van het Wienerwald verwacht ik wat meer lage en middelbare bewolking. Ondertussen blijven de luchtdrukschillen tamelijk groot. De wind blijft hierdoor zeker hogerop een tamelijk vervelende factor.
Val Cenis Vanoise @Live Updates
Königsleiten @LIve Updates
Seiseralm @Live Updates
Aanhoudend zacht
De komende dagen houdt het te zachte winterweer nog even aan. Het Zuid Europese hogedrukgebied heeft het schijnbaar prima naar zijn zin. Het ligt de komende 4 dagen stationair in het grensgebied tussen Frankrijk en Spanje. Rond dit hoog stroomt voortdurend zogenaamd getransformeerd subtropische lucht met een omweg naar het Alpengebied. Het patroon zit dus muurvast op slot. Storingen trekken daardoor met een ruime boog ten noorden van de Alpen langs. Dat hebben ze in Noorwegen geweten. Hier had men te kampen met een zware storm die nogal wat schade heeft aangericht. Ergens rond midden volgende week neemt de invloed van het irritante Spaanse hogedrukgebied uiteindelijk langzaam wat af. Hierdoor wint de koudere polaire luchtmassa langzaam wat terrein. De kans op sneeuw wordt dan vanzelfsprekend ook groter. Toch spreken de modellen elkaar nog wat tegen. De bekende onzekere factor is zoals vaker opnieuw aanwezig. We wachten geduldig hoe de atmosfeer verder evolueert.
De trend bij GFS is medio volgende week duidelijk kouder!
Tot slot nog een zonnig bericht vanuit Wenen. Het was hier de zonnigste januari sinds 1956!
" Viele Wienerinnen und Wiener haben einen so sonnigen Jänner noch nicht erlebt: Mehr als doppelt so viele Sonnenstunden wie gewöhnlich machen den heurigen Jänner zum sonnigsten in Wien seit 1956! " Bron Wetterblog.at
Met vriendelijke groet,
Michael van der Poel, weerman Sneeuwhoogte.NL
Twitter: @WeermanMichael
We zijn altijd erg blij zijn met de vele reacties van iedereen. Als jullie tevreden zijn over onze app, dan zouden we een review in de App- of Play Store zeer waarderen.
Tot 30% korting op je accommodatie in La Norma en Valfréjus. Geldig in de periode 10 tot 17 februari en in de tweede helft van maart. Bekijk het aanbod op bit.ly/2CX2WXX
Sneeuwhoogte.nl | 03-02-2024 - 07:03
Goeiemorgen, gisteren in Turracher Höhe mooi weer. Het was 8 graden, maar de pistes lagen goed.
Dieter D🇦🇹 | 03-02-2024 - 07:58
Goed om te lezen Dieter! Daar gaan we morgen namelijk heen;). Was er daar nog verse sneeuw gevallen gisteren/ eergisteren?
Ate N | 03-02-2024 - 18:25
Nee dat niet. Geen schrik, sneeuw genoeg en supere pistes. Misschien zien we elkaar volgende week. Ik woon op 20 min van Turracher.
Dieter D🇦🇹 | 03-02-2024 - 22:36
?????????
Beetje een onsamenhangend bericht deze ochtend!! 😭🤣
Of ligt dat aan mij??? 👊🎿👍🏂
patrick vermeulen | 03-02-2024 - 08:11
Idd ligt aan u. Bericht is opbouwend van heden tot in de komende week. ( voorlopig hogedruk daarna koeler maar nog onzeker)
Als modellen elkaar tegen spreken, wat wil Patrick dan nog meer weten ? Benieuwd. MvGroet 👍.
Duidelijk bericht was het !.
Bertil Blaas | 03-02-2024 - 08:56
We zien dikwijls dat hoopgevende langetermijn voorspellingen uiteindelijk veel minder teweeg brengen dan verwacht. Dus goed dat de weermannen niet met prognoses komen die dan toch moeten bijgesteld worden.
Xavier Delvael | 03-02-2024 - 09:14
Altijd prima duidelijk weerbericht, en meteofictie doen we niet aan , zijn er al genoeg van
Patrick Vierwind | 03-02-2024 - 10:26
😊
Leen Zwart | 03-02-2024 - 11:37
Dank voor het bericht. Het is dus nog wat onzeker wat en waar precies iets gaat gebeuren vanaf volgend weekend. De opfrisser aan noordkant van Tirol gisteren was in lage dalen helaas weer regen. Benieuwd of die regio vanaf volgend weekend ook op de eerste rij zit als het kouder wordt en neerslag valt. 🤞
Gaston Bisschops | 03-02-2024 - 08:24
Te ver weg
Patrick Vierwind | 03-02-2024 - 10:26
Pistes in Steiermark en Kärnten (Oostenrijk) liggen er perfect bij.
Dieter D🇦🇹 | 03-02-2024 - 08:56
Onderweg naar Sölden. Hopelijk niet teveel wind en niet te ijzig.
Ann Rombouts | 03-02-2024 - 08:57
Wij gaan komend weekend weer een paar dagen skiën rondom Kitzbuhel. Zin in! En ook met mindere kwaliteit pistes blijven de Alpen heerlijk om te verblijven toch? Pluk de dag!
Snow Scooter | 03-02-2024 - 09:00
Een goede opfrisser zou welkom zijn. Momenteel in het dal de eerste dagen rond de12 C.
Op de achtergrond dalafdaling Fugen.
Henk Jongkind | 03-02-2024 - 09:02
Met die dalafdaling begint onze ski dag. Over 2 weken mogen wij weer 😃
Het ski | 03-02-2024 - 12:47
Zo op weg voor een heerlijk weekje wintersport in Heiligenblut!
Deirdre Van Akkeren | 03-02-2024 - 09:05
Ben eigenlijk benieuwd hoelaat de gemiddeld Nederlander gaat rijden richting z’n bestemming:
- vrijdag avond, dan door rijden in de nacht
- vrijdag ochtend vroeg, met overnachting
- vrijdag/zaterdag nacht laat zeggen, hoe laat?
- zaterdag ochtend in de vroege uurtjes?
- zaterdag later in de ochtend?
Zelf rijd ik nu op donderdag/vrijdag nacht rond 02:30 weg. Ivm elektrische auto heb ik op iets langer nodig, laadstop duurt 20 minuten. Om vervolgens op de vrijdag 16 febr thv Salzburg te overnachten, ongeveer op 1000km. Dan op de zaterdag nog 60km naar Flachau. Reden zover rijden is de weg werkzaamheden op de A10 in Oostenrijk. Geen zin om in de voorjaarsvakantie drukte uren in de file te staan.
Joeri Snowboard | 03-02-2024 - 09:16
In januari zijn we op zaterdag vanuit Nederland naar flachau gaan rijden om 9 uur sochtends. Geen file tegen gekomen. Voorjaarsvakantie zal wel anders zijn. Maar als je zaterdag rond 7 a 8 uur vertrekt vanuit salzburg moet je vast optijd op de piste staan.
Léon Scholten | 03-02-2024 - 09:21
Gisteren om 11.00 in de ochtend vertrokken vanuit Franeker. Route naar Dolomieten afhankelijk van omstandigheden Fernpass. Via Emmen, Bielefeld, Kassel, Würzburg Ulm. Daar waren wij om 18.00 Hotel, hapje eten in de plaatselijke horeca. Vanochtend betrokken om 9 en rond 13 op plaats van bestemming.
Bij slecht weer rijden wij dan via Würzburg naar München en overnachten net voor of na München.
Buiten seizoen boeken wij ook weleens van Zondag tm Zondag. En vertrekken wij dus op zaterdag van huis en hebben zelfde schema.
Terug of in 1 x naar huis. Of wij skiën de laatste dag en rijden rond 16.00 huiswaarts en rijden door tot een uur of 20.00 en overnachten dan ergens in Duitsland
Gijs X | 03-02-2024 - 09:25
Wij rijden op zondag, meestal veel rustiger en nagenoeg geen vrachtwagens! ‘s morgens rond 6u starten en normaliter einde middag op bestemming in de Dolomieten, vraag is altijd Fernpass of toch door via München Innsbruck richting Brenner🥴 vlg week zondag is het zover voor ons, zin aan!
Marcel W | 03-02-2024 - 09:35
Altijd zaterdagavond gaan rijden. Nooit druk, nooit files. Zondagochtend ontbijt bij de plaatselijke backerei en dan de piste op.
Mary Pellikaan | 03-02-2024 - 09:36
Wij zijn vanmorgen om 3.30 vertrokken naar Frankrijk (1050 km) tot nu toe zonder problemen. Wij rijden ook elektrisch. Het laden gaat probleemloos met behulp van diverse apps.
Nicky Ski | 03-02-2024 - 10:13
Wij vertrekken met de voorjaarsvakantie richting Flachau om middernacht vr/za. Rond 01:00. Rijden dan via Nurnberg en Regensburg. Bij Straubing snelweg af en dan binnendoor naar Freilassing. Dan bij Salzburg de grens over en snelweg weer op. Nooit geen file. Komen dan meestal rond 13:00 aan. Is wel iets langere reisduur, maar je ontwijkt de files bij Munchen en het is een heel relaxte route.
Robert van den Berg | 03-02-2024 - 10:29
Voor de kerstvakantie zijn we vrijdag om 11.00 uur vertrokken en waren we om 22.30 in Prutz (in het dal bij SFL). Terug op zaterdag ook rond 11.00 uur en om 23.30 weer thuis. Voor de voorjaarsvakantie vertrekken we om 15.00 ‘s middags en vaak zijn we dan rond 2.00 uur ter plaatse. Terug op zondag en anders op zaterdagmiddag, eerst nog even goed warm eten en rond 14.00 uur rijden. Rijden we vaak achter de drukte aan, omdat we al laat warm hebben gegeten hebben we ‘s avonds genoeg aan een broodje. Vaak zijn we dan rond 1.00 uur thuis. Maar de reistijden zijn altijd afhankelijk van het weer, het verkeer en de wegwerkzaamheden. Ik moet wel zeggen dat we nooit haast hebben om ergens te komen, onze topsnelheid ligt op max 140 km wanneer het rustig genoeg is.
Annemarie Peters | 03-02-2024 - 10:36
Op zaterdagochtend rond een uur of 6. Op vrijdag vertrekken is helaas geen optie door een schoolgaande dochter en mijn vrouw die in het onderwijs werkt.
Nu valt de drukte na de middag vaak wel mee voor ons. Vanaf Frankfurt gaan wij richting het zuidoosten Neurenberg-Passau. Daar is het aanzienlijk rustiger dan richting de drukkere gebieden in de Alpen. Wintersporten al jaren in Hinterstoder. Grens Oberösterreich-Steiermark. Als kind in Tirol reden mijn ouders wel altijd vrijdagavond. Als het kan denk ik wel verstandig! Voor een ieder die in de Alpen zit of nog gaat, veel plezier! 😃
Robin Verhappen | 03-02-2024 - 10:49
Omdat wij nog schoolgaande kinderen hebben vertrekken wij op vrijdag avond/nacht. Rijden de nacht door om s' morgens in het dorp van bestemming te arriveren. Daar bij een lokale bakker lekker ontbijten. Vaak konden we daarna al terecht bij de accommodatie.
J Vss | 03-02-2024 - 10:52
Leuk om te zien dat er een hoop variatie is in het tijdstip van rijden.
Joeri Snowboard | 03-02-2024 - 10:54
Tot een aantal jaar geleden reden we altijd in de nacht. Nu wat rustiger aan met overnachting en dat bevalt me eigenlijk wel. Heb zelf ook nog een gozer thuis die naar school moet maar die vrijdag is hij er fftjes niet.
Nicky wat betreft laden pak ik alleen Ionity laadstations. Zijn de “beste” en snelste en ruim voldoende langs de de snel weg, althans Duitsland en Oostenrijk. Voor Frankrijk zou ik het ff niet weten
Joeri Snowboard | 03-02-2024 - 11:02
Wij gaan altijd de eerste week van de kerstvakantie. Bestemming Ischgl, via Bregenz precies 800 km. Vertrekken altijd om 2.30 uur en als we niet uitgebreid koffie drinken onderweg zijn we veel te vroeg.
Rijden altijd in 1x.
W.A. Van Buuren | 03-02-2024 - 11:26
Wij gaan met de voorjaarsvakantie noord s'avonds om 23.00 weg en zijn dan om 8 uur in het Zillertal doen we al jaren nooit last van files gehad rijden met tweeen.
GJ Dannenberg | 03-02-2024 - 11:44
Wij rijden altijd op vrijdag. Gaan rond 5 uur altijd weg, zijn we rond 16.00 uur in Zuid Duitsland waar we overnachten. Zaterdag ochtend laatste stukje zijn we rond 12.00 uur op locatie. Inchecken en dan skipassen regelen en aanmelden bij de ski school voor de kids. Wel van tevoren reserveren bij een ski school anders vaak geen plek meer. En dan heerlijk genieten 🌞🍺😃
Marco Houtman | 03-02-2024 - 12:15
In januari op vrijdagochtend 5.00 uur vertrokken . Op half uur van eindbestemming overnacht. Volgende dag dus op tijd op bestemming aangekomen. Skipassen gehaald en lekker naar boven. Op zaterdagochtend rond 8 uur terug naar Nederland vertrokken (19.15 uur aangekomen vanuit St Jean d’Arves). Deze reis reed ík alleen. Voorjaarsvakantie vrijdagsochtends 5.00 uur vertrekken, overnachten op ongeveer 45 minuten van eindbestemming.Zaterdags 2e helft ochtend op de latten. Zaterdags een week later nog lekker skiën, einde dag naar overnachtingshotel op ongeveer 2,5 uur rijden. Zondagochtend dan naar Nl. Deze reis rijd ik afwisselend met mijn oudste zoon.
Annemarie de Hoog | 03-02-2024 - 13:17
Wij rijden ook elektrisch (id4) en zijn net terug uit oostenrijk. Heenweg vrijdagnacht om 04.00 uur heen gereden en terug zaterdagochtend na het ontbijt om 09.30 uur. Rijden in 1x naar onze bestemming en ook in 1x weer naar huis. 3x laden onderweg 30 min ong. Hebben zowel de heenweg als terugweg er 12 uur over gedaan (inc file en laden) Wij vonden het zeer goed te doen en waren fitter bij aankomst op bestemming en thuis dan dat we normaal met benzine auto reden ☺️
Sab ⛷ | 03-02-2024 - 16:08
Wij vertrekken vanuit Breda naar Frankrijk altijd na de ochtendspits. Route via Philippeville, Reims, Langres is meestal extreem rustig. Wegwerkzaamheden lijken op de Franse Peage door kaboutertjes gedaan te worden, want 'baustelle' kom je er niet tegen. Auto haalt op LPG en benzinetank 1200km , dus stops zijn slechts voor de chauffeurswissel of toiletbezoek. Overnachting ergens in de buurt van Lyon om na een uitgebreid ontbijt de laatste uurtjes te rijden. Op de bestemming huurski's en ophalen en de middag al op de lange latten en in het zonnetje.
Benno L'ecluse | 03-02-2024 - 16:29
Vrijdagochtend om 6u vertrekken vanuit de achterhoek. Tegen 16u in Neustift im Stubaital alwaar we overnachten. Zaterdagochtend tegen 10u verder naar de Dolomieten voor de laatste 2 uur. Inchecken in het hotel, skipassen regelen etc.
Zondag skiën.
Lekker relaxed zo 😀
Michael Cassiano | 03-02-2024 - 17:47
46 cm verwacht op de top in passo tonale aankomende vrijdag. Dat zijn toch zonnige... ehh sneeuwwitte voorspellingen
Léon Scholten | 03-02-2024 - 09:18
Kan iemand wat meer uitleg geven over het dauwpunt. Dat het warm is is inmiddels duidelijk, maar begrijp dat met dit weer het dauwpunt ook belangrijk is en dan zie ik dat dit dus veel lager ligt.
Inmiddels de laatste kilometers voor ons.
Gijs X | 03-02-2024 - 09:19
Hé GijsX, denk dat je net achter ons zit. Wij hebben overnacht in Kempten en zijn ook rond 9 uur weer gaan rijden. Nu door Fernpass..met wolkjes en blauwe lucht. Goede reis voor iedereen die onderweg is naar de zon en sneeuw☀️☃️
Double MG | 03-02-2024 - 09:56
Nu bij Reutte. Dan rijden wij dicht bij elkaar. Waar gaat de reis heen?
Gijs X | 03-02-2024 - 10:20
Ja echt grappig.
De reis gaat naar ortisei 👍. En jij?
Double MG | 03-02-2024 - 11:27
Gijs en Double (en alle andere reizigers), een fijne reis nog en alvast veel plezier gewenst tijdens de wintersport. En uiteraard zie ik de updates graag tegemoet.
Gerda Hensen | 03-02-2024 - 11:51
Wij zitten komende week in Selva. Vandaar gemakkelijk alle gebieden aan te skiën
Gijs X | 03-02-2024 - 11:58
Dankjewel Gerda
Gijs X | 03-02-2024 - 11:58
Zal wel wat posten Gerda. Enne Gijs have fun daar in Selva, ook een leuke plek daar in de Dolomieten👍
Double MG | 03-02-2024 - 12:05
Veel plezier daar in de Dolomieten. Selva wil ik volgend jaar ook proberen als uitvalsbasis.
Katrien DG | 03-02-2024 - 20:35
Ik wou dat ik ook nog aan dat bord zat, maar ben er een week geleden in tegenovergestelde richting voorbij gereden :-(
Luc Vanden Elschen | 03-02-2024 - 21:01
Gijs, over het dauwpunt: zolang dat onder 0 is en het is droog dan smelt de sneeuw niet, verdampt hooguit als het waait. Maar hoe dat precies zit moeten we aan de weermannen vragen. Ik heb deze info van een skileraar/boer gekregen. Die wist er veel van, vooral omdat hij een boer is die veel van weer enzo moet weten.
Marja Skiër | 03-02-2024 - 23:36
We gaan 10 februari naar Val Thorens!!! Hoe ontwikkeld zich het weer op de aankomst dag??
Ronny van Someren | 03-02-2024 - 09:39
Wat leuk, twee Dolomieten-gangers. Ben benieuwd of jullie ook de Seiser aandoen⛷
Gerda Hensen | 03-02-2024 - 12:23
Vast wel Gerda. Voor nu rijden we zo Val Gardena in met 16 graden☀️, maar hé we vertrouwen de Italianen in het maken en behouden van mooie pistes🙏😆
Double MG | 03-02-2024 - 12:33
Laatste dag in zonnig FSL.
Paul Bongers | 03-02-2024 - 09:42
Wow ! 😃
Nicky Ski | 03-02-2024 - 10:02
Wij vertrekken dinsdag met de trein vanuit België richting Westendorf. Super gemakkelijk en uitgerust aankomen. Logeren vlakbij de pistes dus geen auto nodig.
curd blitz | 03-02-2024 - 10:13
Mag ik vragen wat kost pp? Is idd wel relaxed ja lijkt me
Marcel W | 03-02-2024 - 10:56
Mooi mooi 👍
Bertil Blaas | 03-02-2024 - 12:00
118€ op geen en terug. Wel drie maanden geleden geboekt. Nu 436 pp
curd blitz | 03-02-2024 - 12:33
Wij hebben twee maal de trein genomen naar Jenbach / Mayrhofen .Erg relaxt kan ik het niet vinden.Altijd verrassingen van DB
Egbert Scholten | 03-02-2024 - 15:00
Wij hebben onze treinreis helaas geannuleerd. Daar was niets relaxed meer aan, met 5x overstappen door wijzigingen in de dienstregeling.
Als t met 1 a 2x overstappen zou kunnen willen we nog eens poging wagen. Nu toch alsnog maar met de (elektrische) auto.
Carolien v V | 03-02-2024 - 16:18
Hoe was het daar de afgelopen week? Ik was er tot 26/1 en de sneeuw werd op het einde onder de 2000 meter vervelend zwaar door de regen.
Luc Vanden Elschen | 03-02-2024 - 21:05
€118 is top prijs de 2e niet hh 😬
Marcel W | 03-02-2024 - 23:05
Wij gaan ook al drie jaar met de trein naar het zillertal met gezin (3 kids) . Boeken vanaf duisburg met DB, laatste keer voor 280 euro retour . Duur vanaf Duisburg : 9,5 uur tot hotel met overstap in München en Jennbach. Prima te doen dus.
Kinderen tm14 jaar reizen gratis mee .
In het zillertal hebben we geen auto nodig . De trein stopt in het dorp (Aschau) en de skibus is een betrouwbaar vervoermiddel.
kersten . | 03-02-2024 - 12:52
Er rijdt ook dagelijks een rechtstreekse ICE van Dortmund naar Oostenrijk. Via St. Anton naar Innsbruck. 7:53uur uit Dortmund, 17:35 in St. Anton, 19:05 in Innsbruck. Circa €300 voor gezin met twee kinderen enkele reis.
Ski Family | 03-02-2024 - 14:16
Correctie, verder van tevoren boeken voor veel minder: €108,- (op vrijdag 16 feb)
Ski Family | 03-02-2024 - 14:23
Relaxed hoor!
Marcel W | 03-02-2024 - 23:04
Wij rijden vanaf omg. Dokkum van vrijdag op zaterdags 3 uur weg richting Vorarlberg. Zijn dan meestal rond het middaguur op plaats van bestemming. Al een paar jaar zo gedaan en nog nooit drukte op de weg gehad of in de file gestaan. Dit altijd in week 3 of 4 (jan)
Suus Bosma | 03-02-2024 - 12:55
Tegenwoordig kan je dus al heerlijk voorjaars skiën begin februari. Al gaat mijn voorkeur uit met vorst. Zo terug kijkend op onze vakantie is het waarschijnlijk tot nu toe wel 1 van de topweken van het seizoen geweest. Ik wens iedereen die nog gaat een fijne vakantie toe.
Dennis Arabba/Samnaun ⛷️ | 03-02-2024 - 13:01
Idd Dennis, jullie week te Samnaun is van gehele winter- seizoen de beste week geweest ! Gr 👍
Bertil Blaas | 03-02-2024 - 13:48
Ik zeg niks , kijk alleen terug op twee topweken 😎
Patrick Vierwind | 03-02-2024 - 13:58
Wat is een topweek,
Alle dagen ☀️☀️☀️?
1-3 dagen echte sneeuwval in een week en dan lekker door de poeder snowboarden heeft toch meer mijn voorkeur.
Ooit 7 van de 9 dagen alleen maar sneeuwval en bewolkt weer zo lekker op de piste👊
P O | 03-02-2024 - 18:21
Ik neem aan Samnaun al weer vastgelegd voor komend winterseizoen?!!
W.A. Van Buuren | 03-02-2024 - 20:20
Kijken het nog even aan ski wi
Dennis Arabba/Samnaun ⛷️ | 04-02-2024 - 15:17
Zeker Patrick!
Dennis Arabba/Samnaun ⛷️ | 04-02-2024 - 15:18
Kufstein momenteel 17 graden haha
Mat B | 03-02-2024 - 14:13
Nog eventje doorbijten voor de Alpen, er is licht aan het einde van de zachte tunnel. De afkoeling volgend weekend, komt juist op tijd voor de vele mensen die tijdens de krokusvakantie op skivakantie gaan. Hopelijk komt er ook nog redelijk wat sneeuw bij, zodat de pistes er weer wat beter gaan bijliggen. En de koudere trend lijkt ook wel een tijdje aan te houden als we de lange termijn modellen mogen geloven. Voor hier is het nog een kleine 3 weken wachten eer we vertrekken naar Mayrhofen.
Wim Van Laethem | 03-02-2024 - 16:08
Hopelijk genoeg afkoeling voor sneeuw vannaf zaterdag.
Weeronline.nl geeft dit toch nog niet af.
Hannes | 03-02-2024 - 16:35
Het zit erop. 4 Heerlijke dagen in FSL. Sneeuw, motsneeuw, bewolking en zon gehad. In elk geval heerlijk kunnen skiën.
Vanavond nog ff lekker ergens eten en morgen ochtend na ontbijt naar huis. Op heenweg dinsdag 8.5 uur inclusief stops. Ben benieuwd morgen...
Paul Bongers | 03-02-2024 - 16:43
Wij doen der ook 8.5 uur over incl stops(as je maar geen files hebt) maar zondags gaat het sneller ivm vrachtverkeer (route loopt vanaf Twente naar Zillertal)
Gertjan Heuver | 03-02-2024 - 17:43
Ik wil je niet ontmoedigen, maar vorige week zaterdag deden we er 13u over to omgeving Brussel. Heb wel even vast gestaan aan de fernpas en dan rechtsomkeert gemaakt richting Bregenz, omdat hij door een zwaar ongeval twee uur afgesloten werd. Nog files gehad o.a. in de Arlberg omgeving en in zuid Duitsland.
Luc Vanden Elschen | 03-02-2024 - 21:13
Laatste weermodellen zijn weer dramatisch. Amper verandering; warm weer zet door met woensdag mogelijk regen voor de hele alpen (incl hooggebergte). Temperaturen van 10 tot bijna 15 graden voor de dalen de hele week. Echt te bizar voor woorden gewoon. In sommige skigebieden heeft het gewoon al ruim 2 weken niet gevroren overdag.
Thomas P | 03-02-2024 - 16:54
Dramatisch valt ook wel mee , piste kwaliteit in het algemeen nog goed beetje ijs beetje pap , en twee weken voorruit kijken helpt je niet
Patrick Vierwind | 03-02-2024 - 17:08
Tot deze woensdag drama ja. Maar vanaf zaterdag komt de kou erin en zeker voor de west Alpen sneeuw (en wellicht ook de zuid Alpen)
M. Bloemendal | 03-02-2024 - 22:10
Wie staat er nog meer in de files richting La Plagne?
Hans Hindriks | 03-02-2024 - 17:00
Wat een heerlijke week hadden we, volle bak zon, en pistes die elke dag beter werden! We skieden de nodige kilometers, straks een laatste keer lekker eten, inpakken en morgenvroeg terug naar België.
☀️🍀⛷️❤️❄️
Greet ☀️ | 03-02-2024 - 17:06
Fijn zo Greet, kan niet beter. Veilige rit morgen op de baan. 👍✋
Bertil Blaas | 03-02-2024 - 17:51
Greet, bedankt dat ons hebt ‘meegenomen’ tijdens je vakantie 😀
Gerda Hensen | 03-02-2024 - 17:57
Graag gedaan! Er volgt een 2e episode begin maart: Valmeinier-Valloire, onze hometown qua skiën ❤️
Greet ☀️ | 03-02-2024 - 18:07
Prachtige zonsondergang
Dieter D🇦🇹 | 03-02-2024 - 22:20
Er staat wat wind… Maar aangename temperaturen vandaag op de Kreischberg.🌞 Voorjaarsgevoel! Sneeuw condities nog altijd super. Zelfs de dalafdaling!
Dieter D🇦🇹 | 03-02-2024 - 22:22
Een 'dump' is skiërs- en snowboarderstaal voor een flinke portie verse sneeuw. In het engels zeg je ook: "It's dumpin' like hell".
Een 'dump' is skiërs- en snowboarderstaal voor een flinke portie verse sneeuw. In het engels zeg je ook: "It's dumpin' like hell".
Duitse term voor de stuwing van neerslagfronten uit het noorden of noordwesten tegen de Alpen aan. Goed voor urenlange zo niet dagenlange sneeuwval.
De North Atlantic Oscillation is gedefinieerd als het gemiddelde luchtdrukverschil tussen een meetpunt op IJsland enerzijds en eenmeetpunt in Portugal of op de Azoren anderzijds. De NAO pendelt onregelmatig tussen positieve en negatieve waarden. De NAO heeft een sterke invloed op het winterweer in West-Europa. Een positieve NAO zorgt voor sterke aanvoer van zachte oceaanlucht op onze breedten en voor een droge winter in het mediterane gebied. Een negatieve NAO zorgt voor warmere winters op Groenland, nattere winters in de zuidelijke landen en strengere winters in West-Europa inclusief het Alpengebied.
De occlusie is dat gedeelte van een depressie, waar het sneller bewegende koufront het trager bewegende warmtefromt van west naar oost heeft ingehaald. Op de weerkaart is de occlusie gemarkeerd met afwisselende driehoekjes en halve cirkels (combinatie van warmfront en koufront dus). Aan de grond is de warme sector tussen warm- en koufront dan niet meer te vinden. Aan de grond ga je bij de frontpassage van koud naar koud. Hoger in de atmosfeer is de warme sector te vinden als een enorme bak zachte vochtige lucht die langzaam wordt uitgeknepen. Niet voor niets is de occlusiezone de altijd het meest actieve neerslaggebied bij elke depressie.
De occlusie is dat gedeelte van een depressie, waar het sneller bewegende koufront het trager bewegende warmtefromt van west naar oost heeft ingehaald. Op de weerkaart is de occlusie gemarkeerd met afwisselende driehoekjes en halve cirkels (combinatie van warmfront en koufront dus). Aan de grond is de warme sector tussen warm- en koufront dan niet meer te vinden. Aan de grond ga je bij de frontpassage van koud naar koud. Hoger in de atmosfeer is de warme sector te vinden als een enorme bak zachte vochtige lucht die langzaam wordt uitgeknepen. Niet voor niets is de occlusiezone de altijd het meest actieve neerslaggebied bij elke depressie.
De occlusie is dat gedeelte van een depressie, waar het sneller bewegende koufront het trager bewegende warmtefromt van west naar oost heeft ingehaald. Op de weerkaart is de occlusie gemarkeerd met afwisselende driehoekjes en halve cirkels (combinatie van warmfront en koufront dus). Aan de grond is de warme sector tussen warm- en koufront dan niet meer te vinden. Aan de grond ga je bij de frontpassage van koud naar koud. Hoger in de atmosfeer is de warme sector te vinden als een enorme bak zachte vochtige lucht die langzaam wordt uitgeknepen. Niet voor niets is de occlusiezone de altijd het meest actieve neerslaggebied bij elke depressie.
Als een actief neerslagfront over een gebergte heen schuift, ontstaat vaak aan de lijzijde van het gebergte een nieuw klein lagedrukgebied. De op elkaar botsende luchtmassa s gaan rondom dit punt tollen en worden sneller omhoog geschroefd. Goed voor een aanzienlijke intensivering van de neerslag. Niet zelden wordt zelfs een onder invloed van een hogedrukgebied oplossend front dit effect plotseling weer geactiveerd.
Als een actief neerslagfront over een gebergte heen schuift, ontstaat vaak aan de lijzijde van het gebergte een nieuw klein lagedrukgebied. De op elkaar botsende luchtmassa s gaan rondom dit punt tollen en worden sneller omhoog geschroefd. Goed voor een aanzienlijke intensivering van de neerslag. Niet zelden wordt zelfs een onder invloed van een hogedrukgebied oplossend front dit effect plotseling weer geactiveerd.
Isobaren zijn lijnen van gelijke luchtdruk. Vanwege de rotatie van de aarde en de resulterende corioliskracht stroomt lucht niet van het hogedrukgebied recht naar het lagedrukgebied. Nee, de lucht wordt gedwongen te gaan cirkelen praktisch evenwijdig aan de isobaren tegen de klok om het lagedrukgebied. Hoe dichter de isobaren tegen elkaar liggen op de weerkaart hoe harder de wind.
Retrograde beweging duidt bij ons op een neerslagfront dat van oost naar west beweegt in plaats van de gebruikelijke route van west naar oost. Vaak zie je dan een deel van een langgerekt front een eigen leven gaat leiden en vrolijk terug naar het westen kronkelt.
Retrograde beweging duidt bij ons op een neerslagfront dat van oost naar west beweegt in plaats van de gebruikelijke route van west naar oost. Vaak zie je dan een deel van een langgerekt front een eigen leven gaat leiden en vrolijk terug naar het westen kronkelt.
Freeskiing is een tamelijk jonge tak van de skisport. Het is de evolutie van het old school freestylen. Het verschil met het coole maar meer gemoedelijke freeriden is dat de freeskiërs steiler en aggressiever afdalen van nog hogere toppen. De freeskiërs nemen veel risico en krijgen daarvoor de ultieme adrenaline kick.
Ten zuiden van de Alpenhoofdkam die van Menton in Zuid-Frankrijk langs alle hoogste alpentoppen verloopt tot aan de Wiener Wald bij Wenen.
Ten zuiden van de Alpenhoofdkam die van Menton in Zuid-Frankrijk langs alle hoogste alpentoppen verloopt tot aan de Wiener Wald bij Wenen.
Omkering van het normale temperatuurverloop in de onderste laag van de atmosfeer (troposfeer). Normaal is het boven koud en onder warm. Bij een inversie is het onder koud en boven warm. Omdat koude lucht zwaarder is dan warme lucht is die situatie heel stabiel. Alleen de zon of een harde wind (frontpassage) kunnen de inversie opruimen. Omdat de zon 's winters minder kracht heeft treden inversies vooral in het winterseizoen op. In de zomer daarentegen maakt de zonnewarmte binnen een paar uur korte metten met de bodeminversie die in een heldere nacht ontstaat.
de van de wind afgekeerde zijde
de naar de wind toe gekeerde zijde
Beruchte stormachtige zuidelijke wind over de Alpen. Brengt regen en sneeuw aan de zuidkant en droge (te) zachte lucht in de dalen aan de noordkant.
Beruchte stormachtige zuidelijke wind over de Alpen. Brengt regen en sneeuw aan de zuidkant en droge (te) zachte lucht in de dalen aan de noordkant.
La Ninja is de koude fase van de El Ninjo Southern Oscillation (ENSO). Deze schommeling tussen koud en warm oppervlakte water in de equatoriale Stille Oceaan fluctueert in periodes van 2 tot 3 jaar. In de huidige koude fase van de Pacific Decadal Oscillation (PDO), die doorgaans 30 tot 40 jaar duurt, treden duidelijk meer en sterkere La Ninja's op.
El Ninjo is de warme fase van de El Ninjo Southern Oscillation (ENSO). Deze schommeling tussen koud en warm oppervlakte water in de equatoriale Stille Oceaan fluctueert in periodes van 2 tot 3 jaar. In de warme fase van de Pacific Decadal Oscillation (PDO), zoals tussen 1970 en 2000, treden duidelijk meer en sterkere El Ninjo's op
Ten noorden van de Alpenhoofdkam die van Menton in Zuid-Frankrijk langs alle hoogste alpentoppen verloopt tot aan de Wiener Wald bij Wenen.
Ten noorden van de Alpenhoofdkam die van Menton in Zuid-Frankrijk langs alle hoogste alpentoppen verloopt tot aan de Wiener Wald bij Wenen.
Polar lows kunnen met name in de herfst en vroege winter voor de kust van Noorwegen ontstaan als een ijzige noordwester over het nog zachte zeewater strijkt. De grote buienclusters die daarbij ontstaan kunnen in heel zeldzame gevallen transformeren tot een soort mini-hurricane. Een polar low dus. Dit is het recept voor grote sneeuwhoeveelheden in onze contreien.
Aanduiding voor een hogedrukgebied boven de Alpen dat maar heel tijdelijk tussen twee neerslagperiodes invloed krijgt. Kan dan voor enkele dagen voor spectaculair mooi bergweer zorgen, hoewel 's winters in de lagere dalen ook hardnekkige nevel optreedt.
Lijn van gelijke luchtdruk op een weerkaart
Sudden Stratospheric Warming - winterfenomeen voor het eerst in 1952 waargenomen waarbij de zeer ijle lucht op het 10hPa vlak hoog in de stratosfeer boven de noordpool plotseling tientallen graden opwarmt. Komt gemiddeld elke twee jaar voor.
komvormige laagte in een karstgebied (kalkgebied) gevormd door instorting van een grote grot.
Gebied met zachte lucht onder een depressie tussen het warmfront in het oosten en koufront in het westen. Kruipt er een hogedrukgebied tussen die twee, dan kan het koufront het warmfront niet inhalen en blijft de warme sector open.
Situatie met gelijktijdig depressieactiviteit aan de noordkant en aan de zuidkant van de Alpen. Meestal de combinatie van een groot koufront in het noorden en een Genua-Laag in het zuiden.
Global Forecasting System - een Amerikaans mondiaal weermodel dat 4x per dag voor de komende 16 dagen weerdata voor talloze parameters uitspuugt. De resultaten zijn voor iedereen gratis te benutten. Veel weerwebsites maken gebruik van deze data om weerkaarten te produceren.
Uitstulping van het Azoren-hoog over de westelijk Alpen, soms ook tot in het westen van Oostenrijk. Stituatie waarbij het westen erg zonnig en droog kan zijn terwijl het in het oosten dumpt of tenminste bewolkt is.
Situatie waarbij een hogedrukgebied voor de kust van Frankrijk sneeuwrijke koufronten tegen de noordkant van de Alpen drukt.
El Ninjo Southern Oscillation - de grillige afwisseling van El Ninjo's en La Ninja's voor de Zuid-Amerikaanse westkust met zeeringrijpendegevolgen voor het wereldwijde klimaat met name in Azië en langs de hele Amerikaanse westkust.
Atlantic Multidecaldal Oscillation - een cyclus van langdurige veranderingen in de temperatuur van het oppervlaktewater van de noordelijke Atlantische Oceaan. Koele en warme fasen duren wel 20 tot 40 jaar en verschillen ruwweg 1°C van maximum tot minimum. Deze veranderingen hebben een natuurlijke oorsprong en bestaan al tenminste 1000 jaar.
Polaire fronten - niet te verwarren met de veel heftigere polar low's - zijn eigenlijk de klappen op de vuurpijl bij grote koude koufronten. De koude lucht die achter het officiële koufront over de Noordzee richting West-Europa uitstroomt, organiseert zichzelf in een serie kleine maar heftige buienfronten. In Nederland leidt dat tot een afwisseling van zware buien en heldere luchten. In de Alpen voeden deze kleine fronten gewoon de nordstau zodat het daar soms dagenlang onafgebroken blijft sneeuwen.
Weerterm voor insiders waarmee een krachtig winters hogedrukgebied boven Scandinavië wordt aangeduid. De bijbehorende oostenwind brengt hartje winter droge kou naar Nederland. Een situatie met optimale natuurijskansen als de zon nog een stuk lager staat, zo vanaf eind december.
Weerterm voor insiders waarmee een krachtig winters hogedrukgebied boven Scandinavië wordt aangeduid. De bijbehorende oostenwind brengt hartje winter droge kou naar Nederland. Een situatie met optimale natuurijskansen als de zon nog een stuk lager staat, zo vanaf eind december.
"Terugkeer vanuit het Oosten", dat is de letterlijke vertaling van dit onder wintersporters zo geliefde fenomeen. Bij een pure zuidkantsituatie kan vanuit het Aostadal de neerslag ineens deels omkeren - als een terugslaande golf in een badkuip - om vanuit het oosten een variabele zone ten westen van de Frans-Italiaanse hoofdkam een flink pak poeder te bezorgen.
Met een ensemble wordt bedoeld het totale beeld van de vele testruns van een weermodel die allemaal qua startpositie bewust een heel klein beetje afwijkend zijn gemaakt van de hoofdrun. Het ensemble geeft met spaghetti-grafieken en gemiddelde kaarten een beeld over de robuustheid van de voorspelling van de hoofdrun waarin de meeste rekencapaciteit gaat zitten. Soms wordt meer waarde gehecht aan het gemiddelde van het ensemble dan aan de hoofdrun.
Stevige noordoostenwind door het Zwitserse laagland. De wind profiteert van het Bodenmeer en het Meer van Genève en tunnelt dan door het Rhônedal richting Frankrijk. De bise laat het inneralpine hooggebergte links liggen, zodat je hem daar amper voelt.
We spreken van een ijsdag wanneer op deze dag de maximum temperatuur, gemeten in een weerhut, -0,0 ºC of minder bedraagt.
Nederland heeft gemiddeld per jaar tussen de 6 en 12 ijsdagen (De Bilt: 8).
Europees model
Ten zuiden van de Alpen kan bij een noordelijke stroming in combinatie met thermische effecten boven de Golf van Genua een zgn Genualaag (depressie) ontstaan.
T850 hPa geeft de temperatuur weer op een hoogte van circa 1500 meter.
T500 hPA geeft de temperatuur weer op circa 5 kilometer hoogte
De horizontale verplaatsing van een eigenschap (bijvoorbeeld warmte, koude, vochtigheid) in de atmosfeer door de beweging van lucht (wind).
Verticale luchtbewegingen door plaatselijke verwarming van het aardoppervlak door de zon. In dergelijke situaties kan de onderste luchtlaag onstabiel van opbouw worden, waardoor zich spontaan sterke verticale bewegingen kunnen ontwikkelen. Deze verticale luchtbewegingen, zowel omhoog als omlaag gericht, waarbij transport van warmte en vocht plaatsvindt naar de hogere luchtlagen, noemt men convectie.
Een hogedrukgebied ook wel anticycloon is een gebied waarin de luchtdruk, relatief ten opzichte van de omgeving, hoog is. De lucht stroomt rond het hoog met de wijzers van de klok mee.
Een lagedrukgebied, ook wel depressie, is een gebied waarin de luchtdruk, relatief ten opzichte van de omgeving, laag is. De lucht stroomt rond het laag tegen de wijzers van de klok in.
Een luchtlaag heeft een isotherme opbouw wanneer de temperatuur in die luchtlaag in de verticale richting niet verandert. Een isotherme luchtlaag is, evenals de inversie, absoluut stabiel van opbouw.
De"Alpenhoofdkam" is een denkbeeldige lijn die gevormd wordt door de hoogste toppen van de Alpen welke van oost naar west en via de westelijke Alpen deels van noord naar zuid verlopen en een regionale water en weerbarrierre vormen.
De sneeuwvalgrens is de hoogte boven de zeespiegel waarop de neerslag in de vorm van sneeuw of natte sneeuw valt. Onder de sneeuwvalgrens valt de neerslag in de vorm van regen. Het nulgradenniveau, de hoogte waar boven het vriest, ligt meestal zo'n 300 meter boven de grens waar regen overgaat in sneeuw.
Het nulgradenniveau, de hoogte waar boven het vriest. (ligt meestal zo'n 300 meter boven de grens waar regen overgaat in sneeuw).
Het nulgradenniveau, de hoogte waar boven het vriest. (ligt meestal zo'n 300 meter boven de grens waar regen overgaat in sneeuw).
Het nulgradenniveau, de hoogte waar boven het vriest. (ligt meestal zo'n 300 meter boven de grens waar regen overgaat in sneeuw).
Atmosfeer is het woord dat we gebruiken voor de gaslaag om de aarde. Het kan verdeeld worden in verschillende lagen: deze lagen zijn verschillend in temperatuur en hoogte. Er kan geen scherpe lijn worden getrokken tussen de verschillende lagen.
Maritiem arctische lucht (mAl) heeft zijn oorsprong boven de Noordelijke IJszee. Continentaal arctische lucht (cAl) komt uit het noorden van Scandinavië
Het Azorenhoog is een groot subtropisch semi-permanente hogedrukzone rond of nabij de eilandengroep de Azoren in de Atlantische Oceaan. Het Azorenhoog ontstaat door de uitwisseling van warmte tussen de tropen en de poolgebieden.
De straalstroom is een krachtige wind op ongeveer tien kilometer hoogte. Er zijn verschillende straalstromen actief op de wereld. Zowel op het zuidelijk en noordelijk halfrond, als bij de Evenaar en op de Noord- en Zuidpool.
De straalstroom is een krachtige wind op ongeveer tien kilometer hoogte. Er zijn verschillende straalstromen actief op de wereld. Zowel op het zuidelijk en noordelijk halfrond, als bij de Evenaar en op de Noord- en Zuidpool.
De zogenaamde ‘polar vortex’ vormt een belangrijk onderdeel van het omvangrijke complexe systeem in onze atmosfeer dat resulteert in ons weerbeeld aan de grond. De ‘Polar Vortex’ wordt gevormd door koude lucht rondom de polen, vanaf 5 kilometer boven het aardoppervlak. Deze aanwezigheid van kou levert lagedrukwerking op in de bovenlucht.
Een Ensemble verwachting komt tot stand door een weerverwachtingmodel (bijvoorbeeld GFS of ECMWF model) meerdere malen te laten rekenen met steeds iets veranderende beginvoorwaarden. Uit de positie van de verschillende lijnen in de getoonde kaart, kan men conclusies trekken over de betrouwbaarheid van de verwachting.
De onzekerheid van de verwachting neemt toe met de termijn van de verwachting. Met het Ensemble Prediction System (EPS) van het ECMWF wordt een schatting gemaakt van die onzekerheid. In het EPS wordt de operationele ECMWF verwachting herhaald met 50 verwachtingen met een lager resolutie model. Ieder van die verwachtingen heeft een licht verstoorde begintoestand, om het effect van onzekerheden in die begintoestand te simuleren. Iedere individuele modelberekening geeft zijn eigen verwachting voor temperatuur, luchtdruk etc., alsmede voor weerselementen zoals neerslag, 2m temperatuur, windsnelheid.
Hiermee worden de gebieden (dalen) bedoeld welke tussen de noord en zuidkant van het Alpenmassief liggen (ingesloten).
Duits voor "onrust", het "onrust-spook"
In de meteorologie: op vrij vaste tijden terugkerende weersituaties of omslag van het weer, zoals de ijsheiligen, kerstdepressie.
Albedo geeft de mate aan waarin (zonne)straling wordt teruggekaatst door een bepaald object. Dit is onder meer afhankelijk van het materiaal van een object of het soort oppervlak op aarde.
Kaiserwetter (ook wel Königswetter) is een in de Duitse taal en volksmond gebruikte aanduiding waarmee "zonnig weer" in combinatie met een "diepblauwe wolkeloze hemel" wordt bedoeld
Grofweg de gebieden oostelijk van de lijn Bodensee - Meer van Lugano
Grofweg de gebieden westelijk van de lijn Bodensee - Meer van Lugano
Duits: bewolkt, nevelig (grauw) en nat. Bergen in de wolken.
Duits: bewolkt, nevelig (grauw) en nat. Bergen in de wolken.
Een bekend fenomeen wat vooral in de winter in de alpine dalen wordt waargenomen is het langzaam dalen van de sneeuwvalgrens bij aanhoudende neerslag. Hierdoor is het mogelijk dat zelfs bij hoge temperaturen de sneeuwvalgrens tot in de dalen daalt.
Constellatie met enerzijds de aanvoer van erg koude lucht vanuit het noordoosten en anderzijds vochtige warme lucht vanuit uit het zuiden. Staat altijd weer garant voor veel neerslag (sneeuw).
Het dauwpunt is de temperatuur waarbij waterdamp begint te condenseren door afkoeling van de lucht zonder dat vocht wordt toegevoerd of afgevoerd.Zodra de dauwpunt temperatuur wordt bereikt is de lucht verzadigd met waterdamp en bedraagt de relatieve vochtigheid 100 procent
Het dauwpunt is de temperatuur waarbij waterdamp begint te condenseren door afkoeling van de lucht zonder dat vocht wordt toegevoerd of afgevoerd.Zodra de dauwpunt temperatuur wordt bereikt is de lucht verzadigd met waterdamp en bedraagt de relatieve vochtigheid 100 procent
Grootschalige dalende luchtbeweging in een hogedrukgebied waardoor de lucht opwarmt.
De temperaturen op circa 1400-1500 meter hoogte
De temperaturen op het 850hPA vlak (T850hPA)corresponderen met een hoogte van 1400 tot 1500 meter.
Juist ja: extra informatie -uitleg binnen een pop-up menuutje via "muiscursor op tekst"
Sneeuw uit het oosten
Depressies boven de centrale Middellandse Zee (Genua) laten met een oostelijke aanstroming vochtige lucht tegen de westelijke Alpenboog (welke noord zuid is gericht is) stromen. Door Stau effecten kan dit in de Italiaanse en aangrenzende Franse alsmede ook de zuidelijke Zwitserse Alpen veel sneeuw opleveren. Hoeveelheden van 100 topt 200 cm binnen 24 tot 48 uur zijn dan geen zeldzaamheid.
Sublimatie is de directe faseovergang van een stof uit de vaste fase naar een gasvormige fase. Zo kan bijvoorbeeld ijs in strenge winters, bij erg droog weer, direct sublimeren naar de gasvormige fase. Daarbij wordt de vloeibare fase dus overgeslagen. Dit verschijnsel wordt ook wel vervluchtigen genoemd. Bij overgang van gas direct naar vaste stof spreekt men van desublimeren of van verrijpen.
Dit is een verfijnd verwachtingssysteem dat met behulp van modelverwachtingen (ECMWF, pluimverwachtingen en GFS data) wordt gemaakt.Terwijl een aantal krachtige computers de toestand van de atmosfeer berekenen voor twee weken vooruit, bekijkt een krachtige rekencomputer wat een bepaalde situatie in het verleden aan weer, wind en temperatuur heeft opgeleverd. Er wordt dus gebruik gemaakt van weerdata uit het verleden. De uitkomst van deze berekeningen geeft tezamen de mos verwachting.
of anders gezegd;
Met behulp van geavanceerde statistische methodieken wordt de Directe Model Output (DMO) nabewerkt. Ook afgeleide weerelementen, die niet direct door de modellen worden berekend, worden met gebruikmaking van fysische modellen en statistische technieken afgeleid.
De föhn is een warme droge wind die vaak aan de noordzijde van de Alpen waait.
Wil je reageren, dan dien je eerst in te loggen of te registreren.
Favorieten kun je instellen via je account.
aanmelden